System zarządzania jakością ISO 9001
Certyfikacja ISO 9001
Większość organizacji zaczyna podejmować decyzje o certyfikacji, gdy wymagają tego kontrahenci. Typowym przykładem mogą być kryteria stawiane w postępowaniach przetargowych, wymaganiach podczas kontraktowania usług w NFZ. Jednak coraz większa świadomość Kierownictwa i wymagania rynku powodują, że coraz częściej pojawiają się firmy nastawione na szeroko rozumianą jakość i podejście projakościowe. Kierownictwo coraz częściej nastawione jest na klienta, pragnie ulepszać komunikację w swojej firmie , dbać o zadowolenie klienta i co więcej mieć potwierdzenie w postaci certyfikowanego systemu zarządzania jakością.
Posiadając system zarządzania jakością zgodnego z ISO 9001:2015 łatwiej jest uporządkować, usystematyzować procesy zachodzące w organizacjach, jednoznacznie przyporządkować odpowiedzialności, jasno określić ścieżki postępowania. Norma ISO 9001 nie podaje gotowych rozwiązań, wskazuje jednak kierunek postępowania i stanowi narzędzie ułatwiające zarządzanie firmą. Ponadto skutecznie wdrożony i certyfikowany system podnosi prestiż firmy na rynku, powoduje wzrost zaufania do przedsiębiorstwa. Certyfikowany system w organizacji oznacza, że dana firma poddaje się niezależnej, zewnętrznej ocenie przez jednostkę certyfikującą, która potwierdza skuteczność jego funkcjonowania.
Co to jest ISO 9001?
Ogólnie mówiąc, jest to system zarządzania jakością przedsiębiorstwa. ISO 9001 to międzynarodowy standard, którego głównymi założeniami są: koncentracja na kliencie, zaangażowanie całej kadry, przywództwo, podejście systemowe i procesowe do zarządzania, ciągłe doskonalenie, opieranie się na faktach oraz korzystne wzajemne powiązania z dostawcami.
Jest szeroko znanym i akceptowanym na świecie systemem zarządzania jakością określającym wystandaryzowane wymagania, które powinien spełniać każdy system zarządzania w organizacji.
Certyfikat ISO 9001:2015 to pewnego rodzaju obiektywny dowód, że wszystkie procesy w organizacji zorientowane są na osiągnięcie jakości.
Dla kogo jest ISO 9001?
Certyfikacja wg normy ISO 9001 jest uznawana za podstawę budowania systemów zarządzania jakością we wszystkich organizacjach, bez względu na rodzaj ich działalności.
Co zaleca norma? Między innymi systematyczne planowanie produkcji i nadzór nad nią, maksymalizację zadowolenia klientów, stałe udoskonalanie organizacji itd. Każda szanująca się firma, nawet bez ISO, radzi sobie na tych polach. Jednak certyfikat stanowi dowód osiągniętej sprawności w zarządzaniu jakością. W Polsce taki certyfikat posiada ok. 15 tys. firm.