Nowa norma ISO 9001:2015
Znowelizowana norma ISO 9001:2015 sama w sobie jest zgodna z filozofią ciągłego doskonalenia. Między innymi na podstawie doświadczeń z jej „poprzedniczką”, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna wprowadziła szereg ulepszeń. Dzięki temu spełnienie wymagań nowej normy ISO 9001:2015 sprawia, że zarządzanie w organizacji jest niezwykle dojrzałym i stabilnym procesem. Dlaczego? Jest tak z co najmniej dwóch powodów, lecz zacznijmy od krótkiego rysu historycznego.
Certyfikacja
Norma ISO 9001:2015 składa się z dziewięciu rozdziałów (od 0 wprowadzenie;1 nawiązanie do normy ISO 9000:1025 do 8), z czego rozdziały od 4 do 8 zawierają wymagania. W przypadku, gdy organizacja spełnia wszystkie wymagania tej normy (dopuszcza się wyłączenia wymagań z rozdziału 7.3, 7.5), może ubiegać się o wydanie stosownego certyfikatu. Certyfikat zgodności z normą 9001:2015 wydaje niezależna jednostka certyfikująca.
Podkreśla się, że ISO 9001 to standard akceptowany i rozpoznawany na całym świecie. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) liczbę wydanych certyfikatów potwierdzających zgodność systemów zarządzania jakością z ww. normą tylko w 2002 roku szacowała na ponad pół miliona.
Opis normy ISO 9001
Normę tę mogą stosować wszystkie organizacje, niezależnie od ich wielkości i rodzaju. Ukierunkowana jest ona na zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, a więc określonych potrzeb względem wyrobów danej organizacji, przyjęcie podejścia procesowego, dostarczanie wyników skuteczności procesów oraz ich ciągłe doskonalenie, w oparciu o obiektywne pomiary. Standard ten zaleca objęcie procesów organizacji cyklem PDCA, znanym również jako Cykl Deminga.
Do głównych wymagań normy ISO 9001 należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i uwzględniają osiem zasad jakości:
- zorientowanie na klienta (pozycja organizacji na rynku jest zależna od jej klientów)
- przywództwo (kierownictwo organizacji wypracowuje kierunki jego rozwoju)
- zaangażowanie ludzi (najcenniejszym dobrem organizacji są ludzie)
- podejście procesowe (skuteczność i efektywność organizacji zależą w głównej mierze od jakości realizowanych w niej procesów. Bardzo dobre wsparcie w identyfikowaniu procesów: model APQC, dokładnie opisany w książce Modelowanie organizacji procesowej pod redakcją J. Auksztola i M. Chomuszko)
- systemowe podejście do zarządzania (zarządzanie jakością jest traktowane jako
- zarządzanie wzajemnie ze sobą powiązanymi procesami)
ciągłe doskonalenie (stałym celem organizacji jest ciągłe doskonalenie realizowanych w niej procesów) - rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (podejmowanie decyzji opiera się na analitycznej, logicznej bądź intuicyjnej analizie wszelkich dostępnych danych i informacji)
- wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami (tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości)
Co to jest ISO 9001
Pierwsze „Wymagania programu jakości” powstały w Stanach Zjednoczonych, w latach 60. ubiegłego wieku. Lata doświadczeń na lokalnych rynkach poskutkowały pierwszą serią norm 9000, wydanych w 1987 roku. Udało się uzyskać normę uniwersalną, do wszelkich rodzajów działalności. Jej wdrożenie wspiera firmę w dostarczaniu wyrobów i usług najwyższej jakości. Wspiera, bo to nadal od organizacji i jej najwyższego kierownictwa zależy, w jaki sposób podchodzi do wymagań normy i procesu certyfikacji.